יום רביעי, יולי 05, 2006

שלבי טיפול - נשימה סרעפתית


1. התבוננות - היכן מתרחשת הנשימה?
התבוננות בנשימה בבטן, צלעות תחתונות, חזה עליון, שרירי נשימה עיקריים, שרירי נשימה משניים.
התבוננות בנשימה בחלל תחתון (טבור ומטה), חלל אמצעי (מהטבור ועד מקלעת השמש וה- Xiphoid), וחלל עליון (ממקלעת השמש לראש).
...מה קצב הנשימה?
...היכן הנשימה מתרחשת?
...היכן הנשימה אינה מתרחשת?
...מה איכות הנשימה (זורמת, תקועה)?
...מה היחס בין זמן השאיפה לזמן הנשיפה?

2. מגע לעידוד תחושה נשימתית - הפניית תשומת-לב המטופלת למיקום הנשימה ולאיכות הנשימה שלה. (בעזרת ידיים קשובות ונוכחות המשמשות כמראה. הנחת הידיים על האזורים השונים כגון בטן תחתונה... צלעות תחתונות... גב תחתון... חזה עליון.)

3. עידוד נשימה סרעפתית
א. מנוחה בונה, הנחייה ומגע בשכיבה על הגב.
הברכיים כפופות, כפות הרגליים על הרצפה, ידיים לצדי הגוף. "הביאי את תשומת הלב לנשימה, באזור בו מונחות הידיים"."את יכולה לחוש את הנשימה שלך מתחת ליד שלי בבטן התחתונה ולשים לב איך בשאיפה היא מתרוממת ובנשיפה היא נסוגה".
עוקבים עם היד אחרי הנשימה. יוצרים מעט לחץ כדי להדגיש למטופלת את תחושת הנשימה. הנחייה מילולית אפשרית: דימוי של בלון. "את יכולה לדמיין איך האוויר נכנס דרך הנחיריים ומגיע עד הבטן התחתונה. דמייני כדור שנמצא במרכז האגן, והוא מתנפח לכל הכיוונים: למעלה, למטה, קדימה, אחורה ולצדדים". "אפשרי לנשימה להעמיק באופן טבעי, ללא מאמץ, כלפי מטה, עד לרצפת האגן. הישארי בנינוחות שלך".

ב. הנחייה ומגע בשכיבה על הצד.
מניחים יד אחת על חמש הצלעות התחתונות, שאינן מחוברות לסטרנום. מניחים את היד השנייה על הבטן התחתונה. "תמשיכי לנשום לכוון הידיים, ותרגישי את הנשימה וההתמלאות וההתרוקנות". "תרגישי איך הבטן נסוגה לכיוון עמוד השדרה כשהאוויר יוצא".

ג. אפשרויות להנחיה במנחים שונים. המטרה - להדגיש למטופל אפשרות של נשימה סרעפתית ופתיחת המרחב התחתון.
· מנח הקרוקודיל - שכיבה על הבטן כשהמצח על כפות הידיים.
"תרגישי איך הבטן נלחצת לרצפה עם כל שאיפה, וכיצד היא נסוגה לכוון עמוד השדרה עם כל נשיפה. חושי את הנשימה בגב. שימי לב להתרוממות של הגב עם כל שאיפה ולנסיגה כלפי הרצפה עם כל נשיפה. חושי את תחושת ההתמלאות ברצפת האגן עם כל שאיפה".
· תנוחת העובר (אפשר להיעזר בכריות מתחת לישבן).
מנח זה מאפשר תחושה מודגשת באזור הבטן התחתונה ורצפת האגן ומבליט את הקשר בין הבטן התחתונה, רצפת האגן ועמוד השדרה. אפשר להניח יד באזור הסקרום והגב התחתון. "תאפשרי לנשימה להגיע עמוק לתוך האגן".





אין תגובות: